Pokud chceme natáčet v přírodě, potřebujeme k tomu přenosné "nahrávadlo", ať už analogové, nebo digitální. Pochopitelně kvalitní záznamový přístroj ještě pro kvalitní záznam nestačí. Potřebujeme mikrofon, který je citlivý a při tom odolný alespoň proti slabému větru. Sám používám sice starý, ale výborný kondenzátorový mikrofon, který je určený spíše pro studiové použití. V bezvětří pořizuji záznamy, ve kterých je šum mikrofonu podstatně slabší, než slabé hluky na tiché louce nebo v lese. Už při mírném vánku je však tento mikrofon nepoužitelný a moc toho nezachrání ani molitanová ochrana proti větru. Pro tyto účely by byl vhodnější nějaký dynamický mikrofon určený pro snímání řeči, nebo elektretový mikrofon určený pro připojení ke kameře. Pochopitelně tyto mikrofony jsou v různých cenových relacích a liší se šumem (citlivostí), frekvenční charakteristikou a směrovostí. Více o natáčení v přírodě je v článcích natáčení zvuků v přírodě 1 a natáčení zvuků v přírodě 2 na www.priroda.cz , kde jsou i další volná pokračování této tématiky.
Pro natáčení vzdálených zvuků, zejména ptačího zpěvu, je nepostradatelným doplňkem parabolické zrcadlo. Velikostí paraboly je daná její směrovost a podle zákonů optiky i podle teorie antén víme, že zesílení je tím větší, čím je menší úhel, ze kterého posloucháme. Zisk parabolického zrcadla stoupá s kmitočtem a maximální kmitočet je omezen přesností parabolického tvaru. Parabola o průměru 60 cm má na 10 KHz zisk cca 35 dB a začátek zdůraznění někde na 500 Hz. Na nižších kmitočtech se neuplatňuje. Poměr průměru a ohniskové vzdálenosti (apertura) udává, z jakého úhlu budou zvukové vlny dopadat na mikrofon. Nemá smysl dělat velkou parabolu s malou ohniskovou vzdáleností a pak do ní umístit směrový mikrofon. Mikrofon z okrajů zrcadla "neslyší" a potom s sebou do lesa taháme zbytečně rozměrnou a těžkou věc. Výhoda je pouze v tom, že tato parabola lépe odstíní zvuky zezadu a směrovostí mikrofonu jsou potlačeny přímé zvuky zepředu, takže mikrofon přijímá pouze odraz od zrcadla. Tato výhoda je však sporná, protože odražený zvuk je mnohem silnější a přímý zvuk z ostatních směrů je v něm zpravidla maskován. Zajímavá je i volba mikrofonu z hlediska jeho průměru membrány. Velkoprůměrové mikrofony zachytí energii z větší plochy a tím je daná i jejich vysoká citlivost. Jenže velká membrána je na vysokých kmitočtech směrová, protože šikmo dopadající rovinná zvuková vlna dopadne na jeden okraj membrány dříve než na druhý a vzájemnými fázovými posuny v různých místech membrány se třeba i vyruší. Proto velkoplošný mikrofon na vysokých kmitočtech nevyužije celou plochu zrcadla a zesílení je nižší, než bychom čekali.
Paraboly se dřív dělaly v amatérských podmínkách. I já jsem kdysi vozil jíl od jezera, tvaroval jsem z něj na zahradě kopeček a na něj laminoval parabolu z epoxidu a skelné tkaniny. Dnes je možné koupit parabolu určenou pro satelitní přijímač. Na můj dotaz na použitelnost těchto parabol pro natáčení zvuku jsem u firmy Omko dostal tuto odpověď:
Parabolické antény jsou shodné s těmi, co se používají na odposlech ptáků. Je důležitý koncový bod např. konvertor pro satelitní příjem nebo mikrofony pro odposlech. Pár zákazníků už zde s podobným problémem bylo a vždy odešli z parabolou 60cm FE. Je lehká a jednoduše se dá uchytit koncový bod. Zde je odkaz s podrobnými informacemi.
K tomu "koncovému bodu" malé vysvětlení. Jedná se o ohnisko paraboly a abychom využili maximální zesílení, mikrofon zde musí být umístěn přesně. Zisk satelitní paraboly udávaný v katalogách pro pásmo 10 GHz (pro délku vlny 3 cm) odpovídá frekvenci zvuku 11 KHz (délka vlny též 3 cm). Paraboly pro satelitní příjem bývají často ofsetové, to znamená, že ohnisko není v ose zrcadla. To musíme při umístění mikrofonu respektovat, jinak by zrcadlo vykazovalo astigmatickou vadu. To znamená, že bychom přesným zaostřením vodorovné roviny rozostřili svislou rovinu a naopak.
Pochopitelně firem prodávajících satelitní techniku je celá řada, jen je důležité vědět, že tam seženeme co potřebujeme. Pro natáčení zvuku by možná byla výhodnější průhledná parabola vyrobená z plexiskla, kovová parabola by posloužila pouze jako forma při její výrobě. Výhodou je, že je vidět skrz a lépe se míří. Nevýhodou je, že plexisklo má tvarovou paměť a při vyšší teplotě na sluníčku se může deformovat. Taková pokroucená parabola ztrácí zesílení a směrovost.