zpět

Zajímavé odkazy

Zahraniční fonokluby

FICS Fédération Internationale des Chasseurs de Sons
Mezinárodní federace lovců zvuku
Switzerland Schweizerischer Bild und Tonjagerverband
švýcarský fonoklub
Germany Ring der Tonband-und Videofreunde e.V.
německý fonoklub
France francouzský fonoklub
UK BSRA - British Sound Recording Association
anglický fonoklub
Italy AIF - Associazione Italiana Fonoamatori
italský fonoklub - má i anglickou verzi
Netherlands Nederlandse Vereniging voor Geluid- en Beeldregistratie
holandský fonoklub - má i něco málo v anglické verzi a mnoho zajímavých stránek v odkazech
Slovakia Slovenská Spoločnosť Elektronikov
je nástupcem bývalé Audiovízie

Vyhledávání zvuků na internetu

www.findsounds.com je program, který vyhledává zvuky (krátké zvukové efekty) na webu. Zároveň odkazuje na stránky, kde se nalézají.

Trochu teorie nejen o zvuku

Decibel a jak se s ním počítá, měření hlasitosti, váhové křivky A a C a různé jiné užitečné věci.

Záznamová technika

fonografy, gramofony .
začátky vývoje magnetofonu
magnetofony Tesla
pitva minidisku Sony

mikrofony

mic základní rozdělení mikrofonů, na co který mikrofon použít. Spoustu informací lze také najít ve ve wikipedii.

Historie rozhlasové techniky je úzce spojena s historií vývoje mikrofonů. K nejkvalitnějším a nejpoužívanějším systémům patřily dnes již téměř zapomenuté dynamické páskové mikrofony a stále používané kondenzátorové mikrofony.
staré dobré páskové mikrofony
Když už jsme u těch páskových mikrofonů, jedna opravdová kuriozita. Páskový mikrofon moderní konstrukce Royer R-122V s elektronkou.

S kondenzátorovými mikrofony je spojena především firma Neumann, která je v současné době kontrolována firmou Senhaiser. Dokumentace různých mikrofonů Neumann, ale i AKG a jiných je zde. Zajímavá je také zmínka o ruční výrobě kapslí. M7

Elektretové mikrofony jsou vlastně přímí příbuzní kondenzátorových mikrofonů. Elektretové kapsle v ceně pár korun se dnes dají koupit snad v každé prodejně se součástkami. Jejich nevýhodou je šum, který odpovídá ceně :-) Před časem jsem se do jedné kapsle podíval. V zásadě existují dva typy kapslí. Ta nejlevnější používá jako elektret pouze zpolarizovaný plast membrány. Membrána je pokovena z vnější strany. Síla pole vytvořená tenkým plastem membrány je nedostatečná a vzniká slabý signál, který musíme více zesilovat. Proto ten velký šum. Lepší mikrofony používají back elektret, je to zpolarizovaný plast vložený za membránu. Tyto mikrofony mají citlivost podstatně lepší. Zajímavé je, že kapsle o průměru 6 mm, kde je použití elektretu za membránou častější, mají mnohem menší šum, než větší 8 mm kapsle.

Digitální záznam zvuku a komprese

sice stručný, ale dobrý popis MP3
domácí stránka MP3 kodéru LAME, na ztažení poslední verze

Jenže komprese už zdaleka není jen MP3. Systém MP3 se sice vyvíjí, ale je to ten "mírný vývoj v mezích zákona". Jde o to, že jsou standardní přehrávací algoritmy a pro zajištění slučitelnosti se tomu musí přizpůsobit i vývoj kódování na straně záznamu. Proto vzniknul zcela nový kompresní systém OGG, který dnes používají i internetová rádia a je kvalitnější než MP3.

Další odkazy:
domovská stránka OGG s kodéry a dekodéry na ztažení.
Snad jedinou nevýhodou OGG je vyšší náročnost na výpočetní výkon při přehrávání. V počítačích a ve stolních přehrávačích to není problém a formát OGG se zde rychle prosazuje, problém je to u přenosných MP3 přehrávačů s malými bateriemi. Ale i tato technika se neustále zlepšuje.

Další zajímavosti o zvuku

Stránka zabývající se především videem, ale i zvukem je tvfreak.

Zpracování modulace pro FM vysílání aneb prznění zvuku v rozhlasovém a televizním vysílání. Prý je to nutné, ovšem záleží na vkusu toho, kdo to nastavuje. Naštěstí v televizi jsou rozumní a do signálu tolik nezasahují. Modulují trochu méně, nechávají si větší rezervu na špičky. O to víc potom řvou reklamy modulované "co to dá" :-(

To si přečtěte, i když možná technickým detailům nebudete rozumnět. Audioprocesing umožňuje ve vysílání používat maximální hlasitost bez nebezpečí přemodulování. Hned v úvodu se dočtete, že se vysílá pro většinu lidí a hifisti jsou v menšině. Poučné čtení. Pokud by někdo chtěl vysvětlení některých pojmů, je zde. U rádia, kde se občas bojuje se šumem, se to ještě dá pochopit. Ale že tímto jsou způsobem nahrána i některá CD, je již mimo moje chápání. Např. CD Lucie Bílé Jampadampa je srovnáno do jedné hlasitosti, jako kdyby se mělo vysílat v rádiu. Otřesný zážitek, I když třeba právě tohle se může někomu líbit. Při tom právě CD je svými technickými možnostmi předurčené ke kvalitní reprodukci v celém dynamickém rozsahu.